Samme tjenester. Men betydelig billigere. Det blev resultatet når Sofia, 43, fra Värmdö turte velge bort merkeverkstedet da det var tid for service. – Jeg sparte 2 200 kroner bare på å sammenligne prisene, sier hun.
Alle biler trenger service regelmessig for å ikke slites ut for tidlig. I tillegg trenger de service på riktig måte. Alle bilprodusenter har laget en serviceintervall-plan for sine bilmodeller for at de skal fungere optimalt. Å følge disse intervallene er en forutsetning for at bilens garantier skal fortsett gjelde.
Det er ikke bare merkesverkstedene som kan gi en godkjent service. Det fant Sofia fra Värmdö ut når hun skulle serve bilen. Hun fikk en samtale fra sitt merkeverksted som var i samarbeid med bilforhandleren, og hun ble informert om at det kun var der hun kunne ha service på bilen hvis bilens nybilgaranti skulle fortsette være gyldig. Det gjorde henne mistenksom.
– Ja, jeg hadde hørt noe om at akkurat nybilgarantien skal gjelde også hos bilverksteder som er uavhengig og ikke tilhører et "bilmerke", sier Sofia. Jeg googlet og fant flere kilder som bekreftet at jeg hadde riktig.
Merkeverkstedet hadde oppgitt en pris på 6.000 kr for en service til Sofia. Når hun deretter kontaktet sitt nærmeste Mekonomen-verksted for tilbud ble hun forbauset. – Først fikk jeg bekreftet at de kunne utføre eksakt den service som bilprodusenten krevde og gi meg et stempel i serviceboken slik at nybilgarantien fortsatt gjelder. Dessuten skulle det koste 3 800 kroner – altså 2 200 kroner mindre enn hva et merkeverksted skulle ha for samme servicen!
Sofia ble ikke bare en erfaring rikere av å sammenligne verksteder. Gjennom å sjekke på forhånd når hun velger verksted kommer hun spare penger også i fremtiden. Hun sparer også tid, takket være at Mekonomen-verkstedet ligger nærmere hennes hjem.