Piggdekk eller piggfrie vinterdekk – hva er rett valg?

Piggdekk eller piggfrie vinterdekk – hva er rett valg?

Hvilke fordeler er det med piggdekk?

– Et piggdekk gir bedre feste på is, både ved akselerasjon og bremsing.

 

Hva er ulempene ved piggdekk?

– Alle de dagene og gangene du ikke kjører på ren is, sliter piggene på veibanen. Det gir høyere lydnivå og større miljøpåvirkning.

 

Hva er bra med piggfrie dekk?

– Komfort i form av lavere lydnivå, de kan brukes utenlands og det er større fleksibilitet med tanke på når man kan skifte fra sommerdekk.

 

Og ulempene ved piggfrie dekk?

– Dårligere feste på ren is, både ved akselerasjon og bremsing.

 

Når er piggdekk å foretrekke?

– Hvis bilen ikke har sikkerhetssystemer som antiskrens og antispinn, og hvis du bor i landets kaldere deler der temperaturen er så lav mesteparten av vinteren at salt ikke fungerer effektivt mot isbelegg på veibanen. Så det er stort sett bare på is at piggdekket er best.

 

Når bør jeg velge piggfrie dekk?

– En moderne bil med gode sikkerhetssystemer som hovedsakelig kjøres i de delene av landet der vintrene er mildere, klarer seg veldig bra med piggfrie dekk. Tenk på hvor ofte du kjører på tørr, våt eller slapsete vei i forhold til isbelagt vei. I en del byer må du betale avgift hvis du kjører på piggdekk. Det unngår du altså med piggfrie dekk. Hvis du skal reise utenlands, er det totalt piggforbud i noen land, f.eks. Tyskland.

 

Hva hvis jeg velger piggfrie dekk og så føler at jeg iblant har behov for pigger?

– Hvis du har piggfrie dekk og f.eks. drar på fjellferie, så må du tilpasse farten og avstanden.

Du kan også kjøpe tilbehør som kan hjelpe deg i en ekstrem situasjon. Snøkjettinger finnes i ulike modeller fra den tradisjonelle kjettingen til bånd eller ”sokker” som hjelper deg i en isete bakke. Et gammelt malingspann fylt med sand kan også være til hjelp.

 

Er det noen forskjell i pris mellom piggdekk og piggfrie alternativer?

– I tilfeller der ett og samme dekk finnes både med og uten pigger, koster piggdekket noe mer i innkjøp. Men også i drift blir piggdekket dyrere, på grunn av økt rullemotstand.

 

Er det noen forskjell i kvalitet?

– Sørg for å kjøpe dekk som er tilpasset for det nordiske markedet. Hvis dekket ikke er Nordentilpasset, er det stor fare for at det har feil gummiblanding som blir for hard og glatt ved kulde. Så selv om det ved første øyekast ser ut som et vinterdekk med litt grovere mønster, kan det prestere som et sommerdekk.

– Ellers er det veldig mye opp til bilføreren hvor lenge dekket holder. Sørg for å kjøre mykt, ha rett lufttrykk og et riktig innstilt hjuloppheng, så holder dekkene ganske mye lenger enn for den som ikke bryr seg. Alle disse faktorene gjenspeiler seg også i drivstofforbruket, så her er det muligheter til dobbel gevinst. Tredobbel hvis vi også trekker inn miljøaspektet.

 

Mange eksperter engasjerer seg tydeligvis i debatten om piggdekk eller piggfrie dekk. Hvem har rett?

– Begge parter har et poeng, ettersom vi kjører ulike typer biler. Dessuten er både Norge og Sverige langstrakte land med store variasjoner i klimaet. Selv bor jeg i Stockholm og kjører vanligvis på tørt, vått eller slapsete underlag – med piggfrie dekk. Det gjør at jeg kan kjøre på alle gater i byen, og hvis jeg besøker familien i Sundsvall eller mine venner i Transtrand nær Sälen, så tilpasser jeg farten og utfordrer ikke sikkerhetssystemene. Et piggdekk hever kanskje listen for når disse systemene må tre i kraft, men det beste er nok å ikke stole altfor mye på verken dekk, firehjulsdrift eller antiskrenssystem.

Publisert: Januar 04, 2016