Mekonomens historie

De to entreprenørene Ingemar Fraim og Leif Möller startet selskapet Bileko i 1973. Forretningsidéen var å selge avgass-systemer fordi det var de delene det var størst etterspørsel etter. Basen var et lite lokale sør i Stockholm. I starten kjørte de rundt i byen i en gammel Mercedes, og to timer etter at bensinstasjonene ringte inn bestillingen, fikk de varene levert. Rask levering ble en suksess og på kort tid økte sortimentet med bremser, forstillinger, hjullager og andre reservedeler.

På midten av 80-tallet var det fremdeles en klar grense mellom detaljist- og grossistleddet. Ingemar og Leif bestemte seg for å utfordre systemet og ekspandere gjennom oppkjøp av butikk-kjeden Mekonomen som i 1987 hadde 17 butikker. Gjennom dette kjøpet fikk de tilgang til hele kjeden; fra produksjon, via grossist og detaljist og frem til sluttkunden.

Utvikling gjennom effektiv logistikk

En effektiv logistikk-kjede med raske leveranser viste seg å være en avgjørende suksessfaktor, og i 1992 passerte omsetningen 100 MSEK på årsbasis. Den raske tilveksten førte til at lageret i Sätra sør i Stockholm ble fordoblet. Samtidig økte servicegraden mot butikkene enormt med over-natten-leveranser. Nå kunne kundene bestille alle slags varer i sin Mekonomenbutikk og få den levert dagen etter.

I takt med at Mekonomen fortsatte å vokse, både geografisk og i form av nye produktgrupper, ble et nytt lagerbygg nødvendig. I 1998 flyttet grossistlageret til et nybygg i Strängnäs.

Ekspansjon i Skandinavia

I 1999 tok vi steget inn i Norge og konseptet Mekonomen Bilverksted ble lansert i Sverige. Tre år senere overtok vi Danmarks ledende bildelskjede Østergaard. I mai 2000 ble Mekonomen introdusert på Stockholmsbørsen og i forbindelse med børsintroduksjonen ble Mekonomens velkjente reservedelskatalog transformert til et webbasert format.

Nye eiere - nye utfordringer

I 2006 fikk Mekonomen en ny hovedeier i Axel Johnson AB, som ervervet 29 % av kapital og stemmer fra gründerfamiliene. I løpet av 2007 startet Håkan Lundstedt som konsernsjef og en ny strategi ble utarbeidet. Mekonomens tilbud ble preget av helhetlige løsninger, rimelige priser, nytenking og høy kvalitet. Medarbeidernes kompetanse og kunnskap skulle virkelig være til nytte for kunden.

Verkstedkjeden MekoPartner ble lansert i 2008. Året etter ble et nytt butikk- og verkstedkonsept utarbeidet; Mega og Medium – med bredere sortiment og bedre tilgjengelighet. Videre startet vi et nytt forretningsområde; Mekonomen Fleet – rettet mot bedriftsmarkedet. Og dessuten Mekonomen Direkt, hvor du som kunde kan få hjelp med ditt BilLiv på telefonnummeret 66 80 55 66.

Tre sterke konsepter i Mekonomen Group

Mekonomens reise fortsatte gjennom 2011, da moderselskapet Mekonomen Group ervervet bildelekjeden Sørensen og Balchen i Norge og året etter ble MECA Skandinavia realisert. Samtidig tok Mekonomen Norden steget inn på det finske markedet.

I dag består det børsnoterte Mekonomen Group av de tre konsernvirksomhetene MECA Skandinavia – med virksomhet i Sverige, Norge og Danmark, Mekonomen Norden – med virksomhet i Sverige, Norge og Finland samt Sørensen og Balchen – som driver virksomhet i Norge under varemerket BilXtra.

Samarbeidet mellom konsernets virksomheter skjer innen kjøp og logistikk. På markedet råder likevel full konkurranse. MECA, Mekonomen og BilXtra har alle tre sterke varemerker, tydelige konsepter og dessuten vilje til videre utvikling. Mekonomens varemerke er vesentlig styrket gjennom senere år, og med drøyt 200 butikker og ca. 1 100 tilknyttede verksteder via Mekonomen Bilverksted, MekoPartner og Speedy er Mekonomen bransjens ledende aktør i Norden.

2013 - Vi lanserer ProMeister - et egenutviklet sortiment med reservedeler med 5 års garanti. Alle reservedeler produseres også i store volum, noe som gir lavere produksjonskostnader – og dermed lavere priser for deg som forbruker.

2013 - Lansering av mobilitetsgaranti. Når du utfører service på bilen din hos oss i Mekonomen, er ett års veihjelp inkludert. Det betyr at vi hjelper deg dersom bilen din plutselig stopper eller nekter å starte. Du vil også få hjelp ved bensinstopp, punktering eller hvis du har mistet nøkkelen av en eller annen grunn.

Generelle spørsmål

66 80 55 66 direkt@mekonomen.no

Åpent alle hverdager 7–18.
For Mekonomen mobilitetsgaranti - tast 1, åpent 24/7. Husk å ha ditt reg nr klart.

Spørsmål E-handel

66 80 55 66 e-handel@mekonomen.no

Man-fre: 7-15