Finn deler til bilen min!
Selv om mange fortsatt kaller det bremseklosser, er det bremsebelegg som er det riktige navnet. Et bremsebelegg består av to til tre deler; en bremsesko og et limt friksjons-/bremsebelegg. Noen ganger kan det også være gummi mellom foringen og metallplaten for å redusere vibrasjoner.
Ved bremsing presses bremsebelegget mot skivebremsen og skaper friksjon som igjen får bilen til å bremse. Og som med alt annet når friksjon er involvert, skaper det konstant slitasje.
Med hver bremsing slites bremsebelegget litt, og det er derfor viktig å alltid sørge for at bremsebelegget er i god stand. Friksjonsbelegget har en tykk hard overflate som tåler høyt trykk og høye temperaturer, men alt har begrenset levetid.
Sterke og gode bremser er den beste, enkleste og billigste trafikkforsikringen, kanskje til og med livsforsikringen du kan ha. Se over og forbedre bremsene slik at du unngår uhell.
I dag er det nesten alltid slitasjevarslere i moderne biler. Denne forteller deg når det er på tide å bytte bremseklosser. Det er to modeller av slitasjedetektorer som er vanlige blant nye biler.
Et smart og effektivt varslingssystem som er bygget opp av at det er festet en ledning inne i selve bremsebelegget, som igjen er koblet til instrumentpanelet. Når belegget slites, kommer tråden/ledning til slutt i kontakt med bremseskiven og sender deretter en elektrisk strøm til instrumentpanelet. Når dette skjer, lyser varsellampen i bilen for å indikere at det er på tide å bytte putene/klossene.
Mange av oss har sikkert hørt advarsler om slitasje. Hvis du bor i et miljø med mange biler, er det en gjentagende støy. Advarselen fungerer rett og slett gjennom at en metallplate er plassert inne i belegget, og akkurat som den elektriske slitasjevarselen, sendes et signal ut når den får kontakt med bremseskiven. I stedet for at en varsellampe på instrumentpanelet tendens kommer ulyd eller støyen ved bremsing som en varsling i stedet. Hvis det begynner å hyle når du bremser, vet du at det er på tide å bytte bremseklosser.
Det sies vanligvis at bremsebelegg (eller bremseklosser) bør byttes ut når 2 mm gjenstår av belegget. Imidlertid er det viktig å huske at når du skifter belegg, gjør du det på begge sider samtidig for å få en jevn bremseeffekt.
Bremseklosser festes vanligvis ved hjelp av monteringssett, og disse er vanligvis inkludert i et bremsebeleggs sett. Når du skifter bremseklosser, anbefales det at du også bytter monteringssett i forbindelse med utskiftningen.
Monteringssettene justeres slik at bremseklossene ikke låser seg mot bremseskiven og sliter på både den og de nye bremseklossene unødvendig. Hos oss kan du finne bremseklosser som blant annet passer til de fleste bilmerker. Volvo, Saab, Audi og Volkswagen etc.
Hvis du har spørsmål før du skifter bremseklosser, ikke nøl med å kontakte oss. Målet vårt er alltid at du som kunde skal føle deg trygg på veiene, og sammen skaper vi enda tryggere biltrafikk.